12 Years a Slave

Share Button
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Στη γη των ελεύθερων

Στην Αμερική του 19ου αιώνα, ο Solomon Northup () θα βρεθεί από τη θαλπωρή της οικογένειάς του μέσα σε ένα μπουντρούμι. Η ζωή του θα κάνει στροφή 180 μοιρών και ως σκλάβος θα βιώσει το χειρότερο πρόσωπο της κοινωνίας του Nότου.

12-Years-a-Slave_P1

Η Αμερική περνάει φάση απενοχοποίησης και το καθεστώς τής σκλαβιάς παραμένει η ζοφερότερη αμαρτία από το παρελθόν της. Φέτος ο Bρετανός σκηνοθετεί μια ταινία που ξεπερνά τα όρια της οθόνης και αποδίδει το ωμό και απάνθρωπο κοινωνικό πλαίσιο που επικρατούσε στον “Νέο Κόσμο” στα μέσα του 19ου αιώνα.

Ο Solomon Northup, μουσικός που ζούσε με την οικογένειά του στη Νέα Υόρκη, θα συστηθεί με δύο άντρες που χρειάζονται τις υπηρεσίες του για τον θίασο που διοικούν. Λίγες μέρες μετά, και με ανεξήγητο τρόπο, θα βρεθεί κλεισμένος σε ένα κελί στον Νότο με τους δεσμοφύλακές του να τον ενημερώνουν ότι πλέον δεν είναι ελεύθερος. Πλέον είναι ένας σκλάβος στη Λουιζιάνα.

Με το νέο του όνομα, Plat, θα πουληθεί στον πλούσιο γαιοκτήμονα Ford (), αλλά μετά από μια διαμάχη με ένα από τους επιστάτες του τελευταίου () θα περάσει στην κατοχή του βάναυσου Edwin Epps (). Εκεί θα ζήσει έναν πραγματικό εφιάλτη, ο οποίος θα δοκιμάσει στο έπακρο τη σωματική και ψυχολογική του ισορροπία.

Ο δεν ανήκει στους σκηνοθέτες που λειαίνουν τις άκρες στις ταινίες του. Σε όλο το έργο υπάρχει διάχυτη η εικαστική του αισθητική, με το όμορφο αμερικανικό τοπίο του Νότου ή με πλάνα όπως αυτό με τις γραμμές που αφήνουν πίσω τους τα ποταμόπλοια να έρχονται σε αντίθεση με τη σκληρή ιστορία που διηγείται. Και τη διηγείται με τέτοιο τρόπο που καταφέρνει να βγάλει τον θεατή από το κινηματογραφικό πλαίσιο, αφήνοντάς τον να απορεί πώς είναι δυνατόν να επικρατούσε εκείνη την εποχή μια τέτοια απαξίωση απέναντι στην ανθρώπινη ζωή.

12-Years-a-Slave_P2

Το cast του εξαιρετικό και το ίδιο δυνατό, με χαρακτήρες που συγκινούν και προκαλούν συναισθήματα.

Ο είναι απίστευτα εκφραστικός και χαρισματικός στον τρόπο που αποδίδει έναν δύσκολο ρόλο· ενός ανθρώπου που από τη μια μέρα στην άλλη χάνει όχι μόνο την οικογένειά του αλλά και κάτι που μέχρι τότε θεωρούσε δεδομένο. Την ελευθερία του και κυρίως την αξιοπρέπειά του.

Στην καινούρια αυτή πραγματικότητα χάνει το δικαίωμα να μιλήσει ή να διαμαρτυρηθεί, πνίγοντας όλα του να συναισθήματα, γιατί αν τα εξωτερικεύσει, θα κινδυνεύσει η ζωή του. Και αυτή ακριβώς η κρυφή, απαγορευμένη αγανάκτηση είναι που δίνει αξία σε αυτό που πετυχαίνει ο Ejiofor και που του χάρισε το βραβείο BAFTA.

Εξίσου ανατρεπτικός και ο , που ενσαρκώνει την απόλυτη εικόνα του κακού. Στην τρίτη του συνεργασία με τον Bρετανό σκηνοθέτη (μετά το Hunger και Shame) οδηγείται κι αυτός με τη σειρά του στην υποψηφιότητα για το βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου στα Oscar, μαζί με την Kενυάτισσα Lupita Nyong’o που είναι υποψήφια για το Β’ Γυναικείο. Η τελευταία, στον ρόλο της Patsey, μιας νεαρής σκλάβας που αποτελεί παράλληλα και το αντικείμενο του πόθου και της εμμονής του Epps, δίνει επίσης μια δυνατή ερμηνεία και αποτελεί και το επίκεντρο των πιο σκληρών σκηνών του έργου.

Αν θα έπρεπε να απαντήσω στην ερώτηση τι είναι αυτό που καθιστά ένα έργο ως “ποιοτικό”, θα υποδείκνυα απλώς αυτό που κατάφερε ο με το 12 Χρόνια Σκλάβος. Τι παραπάνω να ζητήσεις από μια ταινία, αν όχι να σε συγκινήσει, να σε προβληματίσει και ακόμα και να σε εκνευρίσει αυθεντικά και αβίαστα μέσω της αδικίας που εξιστορεί. Πίσω από την άψογη κινηματογράφηση και πίσω από τις αξιοθαύμαστες ερμηνείες, το έργο αποτελεί ένα ηχηρό μήνυμα που ζωντανεύει και συνοψίζεται στα λόγια του κεντρικού ήρωα:

“Η σκλαβιά είναι ένα κακό που δε θα έπρεπε να έχει υπάρξει ποτέ.”

Share Button
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
The_Figurehead

Author: The_Figurehead

Ο Figurehead ακούει στο όνομα Βασίλης, είναι ζωγράφος και του αρέσουν οι ταινίες του Aronofsky, του Scorsese και του Jeunet. Δεν ξεχνά όμως ότι από μικρός προσκύναγε τον Arnold Schwarzenegger κι ότι κάποτε έδωσε λεφτά για να δει το Batman & Robin στο σινεμά... Αγαπημένη κινηματογραφική ατάκα: «Πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος».

Share This Post On