Incendies

Share Button
5.00 avg. rating (87% score) - 1 vote

Η αγάπη, το μίσος και η πολύ λεπτή γραμμή που τα χωρίζει

Μετά τον θάνατο της μητέρας τους Nawal (), τα δίδυμα αδέλφια Jeanne () και Simon () έρχονται αντιμέτωπα με ένα καλά κρυμμένο μυστικό. Ο πατέρας τους ζει, και έχουν κι έναν ακόμη αδελφό, τους οποίους πρέπει να βρουν, και να τους παραδώσουν από ένα γράμμα που έχει γράψει η Nawal λίγο πριν πεθάνει.

Incendies_P1

Βασισμένο στο θεατρικό έργο του Wajdi Mouawad, ο πριν το ατμοσφαιρικό Prisoners γράφει και σκηνοθετεί την κινηματογραφική μεταφορά του, κυριολεκτική γροθιά στο στομάχι, γύρω από μια πολύπλοκη ιστορία αγάπης και άσκοπου μίσους.

Μπαίνοντας αμέσως στο θέμα, βλέπουμε τον δικηγόρο Notaire Jean Lebel () να διαβάζει την τελευταία διαθήκη της γραμματέας του Nawal στα δίδυμα παιδιά της, Jeanne και Simon. Ως τελευταία της επιθυμία τους ζητά να θαφτεί με το πρόσωπο στο χώμα, γυμνή και χωρίς ταφόπλακα και όνομα, γιατί “έτσι αξίζει σε κάποιον που δεν τηρεί τις υποσχέσεις του”. Μαζί, τους αφήνει και δυο κλειστούς φακέλους. Ο ένας είναι για την Jeanne, να τον παραδώσει στον πατέρα τους, που δεν ήξεραν ότι ζει, και ο άλλος για τον Simon, να τον παραδώσει στον τρίτο τους αδελφό, που επίσης δεν ήξεραν ότι για την ύπαρξή του. Και οι δύο τους, ζουν στην Μέση Ανατολή, απ’ όπου καταγόταν η μητέρα τους.

Ενώ ο Simon θα δυσανασχετήσει με τις τελευταίες παράλογες επιθυμίες της Nawal, η αδελφή του θα ξεκινήσει την προσπάθεια ανεύρεσης των χαμένων τους συγγενών, νιώθοντας ότι δεν θα βρει διαφορετικά γαλήνη.

Η έρευνά της θα την οδηγήσει σταδιακά στην αποκάλυψη μιας εντελώς άγνωστης πτυχής της ζωής της μητέρας τους, γεμάτη θρησκευτικό και φυλετικό μισός και ένα μυστικό καλά κρυμμένο γύρω από την ιστορία της οικογένειάς τους.

Σε αντίθεση με τη θεατρική εκδοχή, που όλες οι ιδέες του έργου περνούν κυρίως μέσω μονολόγων, τα μέσα που προσφέρει οι κινηματογράφος κάνουν το ήδη δυνατό θέμα που πραγματεύεται, ακόμη ισχυρότερο. Η ιστορία που σιγά σιγά ξετυλίγεται μέσα από τα flash backs της ζωής της Nawal, δεν αργούν πολύ να σοκάρουν τον θεατή. Μια Χριστιανή ερωτεύεται έναν Μουσουλμάνο, κάτι ανεπίτρεπτο και για τους δυο. Αναγκάζεται να αφήσει πίσω το νεογέννητο μωρό της, και η συνέχεια στη ζωή της θα την κάνει μάρτυρα των φρικτών επιπτώσεων ενός θρησκευτικού φανατισμού που μετατρέπεται σε πόλεμο, και που αναγκάζει τους ανθρώπους σε ανείπωτες πράξεις. Και όπως τα πάντα γύρω της, έτσι κι αυτή θα προσαρμοστεί σε μια απάνθρωπη πραγματικότητα. Θα κινδυνεύσει, θα σκοτώσει, θα φυλακιστεί. Θα μετατραπεί δηλαδή στο ακριβώς αντίθετο των όσων πίστευε μέχρι τότε.

Incendies_P2

Αυτό που είναι αναμφίβολα αξιέπαινο, είναι η δομή του καλογραμμένου του σεναρίου. Όλη η ιστορία ξεδιπλώνει σταδιακά και ισορροπημένα το μυστήριο που κρύβεται πίσω από το παρελθόν της οικογένειας, και κάθε σκηνή που φέρνει πιο κοντά την αποκάλυψη, ισχυροποιεί και το κεντρικό μήνυμα του έργου. Και αυτό είναι βασικά που πίσω από το υποδειγματικό σενάριο και πέρα από τις εξαιρετικές ερμηνείες από όλο το cast, καθηλώνει. Θεωρητικά όλοι δεχόμαστε το κακό που επιφέρει ο φανατισμός και οι θρησκευτικές προκαταλήψεις, που επικρατούν, ιδίως στις χώρες της μέσης ανατολής.

Το να βιώνεις όμως ουσιαστικά μέσα από μια ταινία μια τόσο έντονη κατάσταση, μέσα στην οποία ακόμα και τα πιο ακραία σενάρια μοιάζουν υπαρκτά, είναι κάτι που μετά το τέλος της, και υπό τους ήχους των Radiohead, σε αφήνει άφωνο και ακίνητο.

Το Incendies δεν είναι μια “εύκολη” ταινία. Αλλά και όλες όσες έχουν σκοπό να προβληματίσουν με αυθεντικό τρόπο, δεν είναι. Δεν έχω παρά να υποκλιθώ στο άπιαστο του σενάριο, τις εξαιρετικές ερμηνείες και το βαθύ νόημα ενός έργου, που μας θυμίζει ότι ο κινηματογράφος, μέσα σε όλα είναι και παραμένει τέχνη.

Υ.Γ.: Ναι Γιάννη, είχες δίκιο, έπρεπε να το είχα δει νωρίτερα…

Share Button
5.00 avg. rating (87% score) - 1 vote
The_Figurehead

Author: The_Figurehead

Ο Figurehead ακούει στο όνομα Βασίλης, είναι ζωγράφος και του αρέσουν οι ταινίες του Aronofsky, του Scorsese και του Jeunet. Δεν ξεχνά όμως ότι από μικρός προσκύναγε τον Arnold Schwarzenegger κι ότι κάποτε έδωσε λεφτά για να δει το Batman & Robin στο σινεμά... Αγαπημένη κινηματογραφική ατάκα: «Πολύ κωλόπαιδο ο Κυριάκος».

Share This Post On