Κάψε το Σενάριο

Υπάρχει ένα ρητό που λέει ότι αν θέλεις να κάνεις τον Θεό να γελάσει, πες του τα σχέδιά σου. Αυτή είναι μια φράση που παίρνει πολλές φορές κατά την διάρκεια των γυρισμάτων, κυριολεκτική μορφή, καθώς μέσα από μια σειρά διαφόρων παραγόντων, αρκετές σκηνές καταλήγουν να γυρίζονται διαφορετικές απ’ ότι ήταν αρχικά στο μυαλό των σεναριογράφων.

Αυτό συμβαίνει για πολλούς και διάφορους λόγους. Πολλές φορές ηθοποιοί και σκηνοθέτες “χτίζουν” περαιτέρω τους κινηματογραφικούς χαρακτήρες με στοιχεία που δεν υπήρχαν στο σενάριο. Άλλες πάλι φορές το σενάριο μπορεί να είναι αρκετά αόριστο, αφήνοντας τους ηθοποιούς να αυτοσχεδιάσουν, ή αυτοσχεδιάζοντας οι ίδιοι να έπαιρναν μια πρωτοβουλία χωρίς να έχουν ενημερώσει τον σκηνοθέτη, και εκ του αποτελέσματος η πρωτοβουλία αυτή να έμενε στην τελική κόπια.

Όποιος κι αν είναι ο λόγος, έχουμε φτιάξει μια λίστα με τις πιο ενδεικτικές σκηνές που το σενάριο είτε προσπεράστηκε είτε εμπλουτίστηκε, και αντ’ αυτού γράφτηκε κινηματογραφική ιστορία.

WIS Article Script_01

Περιέγραφε το γεύμα με ένα από τα θύματά του, όπως θα περιέγραφες εσύ το αντίστοιχο δικό σου από τα Goody’s, προσθέτοντας καταχθόνιο ύφος και εκείνο το ανατριχιαστικό, φιδίσιο “Σσσσσσ” στο τέλος του μονολόγου του, χαρίζοντας στην ταινία ένα από τα χαρακτηριστικότερα trademark της. Ο Antony Hopkins ζούσε τον χαρακτήρα του Hannibal Lecter όπως μόνο αυτός γνώριζε, κι ο σκηνοθέτης Jonathan Demme απλά τον άφηνε να αυτοσχεδιάζει.

WIS Article Script_02

Προς το τέλος της ταινίας, ο στρατιώτης Ryan (Matt Damon) ξεκουράζεται για λίγο, παρέα με τον λοχαγό Miller (Tom Hanks), παίρνοντας μια ανάσα για την μάχη που θα ακολουθήσει. Κατά την διάρκεια του διαλόγου τους, ο Ryan διηγείται μια ιστορία από τα παιδικά του χρόνια, με αρκετές λεπτομέρειες σχετικά με τους αδελφούς του και τις πλάκες που έκαναν μαζί. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν υπήρχε στο σενάριο, όλα βγήκαν από το μυαλό του Damon τη στιγμή που η κάμερα ξεκίνησε να γράφει.

WIS Article Script_03

Ο κακός της ταινίας Clarence Boddicker (Kurtwood Smith) συλλαμβάνεται από τον Robocop (Peter Weller), και λίγο πριν οδηγηθεί στο κρατητήριο φτύνει μια μεγάλη γουλιά αίμα πάνω στην αναφορά ενός αστυνομικού. Ο Smith και ο σκηνοθέτης Paul Verhoeven είχαν επινοήσει αυτή τη σκηνή, αλλά δεν είχαν ενημερώσει κανέναν από του ηθοποιούς που συμμετείχαν σε αυτή. Το αποτέλεσμα; Απλά δείτε τις φάτσες των κομπάρσων…

WIS Article Script_04

Ο Joker (Heath Ledger) ετοιμάζεται να ανατινάξει το κεντρικό νοσοκομείο της Gotham City. Έχοντας ξεκινήσει την πυροδότηση κάνει την έξοδό του από το νοσοκομείο και τη στιγμή που οι εκρήξεις κάνουν μια παύση, μπαίνει σε ένα λεωφορείο και φεύγοντας κοιτάζει την ολοκληρωτική καταστροφή του κτιρίου. Κατά την διάρκεια όμως της παύσης, ο Ledger σταματάει ελέγχοντας και χτυπώντας τον ελαττωματικό πυροκροτητή, την στιγμή που το κτίριο ξεκινάει να κατεδαφίζεται πίσω του στην πραγματικότητα. Μεγάλο ρίσκο για μια σκηνή που έχεις μόνο μια ευκαιρία να γυρίσεις, που στο τελικό μοντάζ όμως τον δικαίωσε αφού ο Nolan θεώρησε ότι προσθέτει λίγο μαύρο χιούμορ στον χαρακτήρα του κακού.

WIS Article Script_05

Ο νονός της φαμίλιας (Marlon Brando) ζητά τον ξυλοδαρμό ενός τύπου για παραδειγματισμό, με μια απέραντη φυσικότητα και γαλήνη, χαϊδεύοντας παράλληλα μια γάτα. Το πως βρέθηκε αυτή η γάτα στα γυρίσματα παραμένει μέχρι και σήμερα μυστήριο. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο ίδιος ο Coppola έβαλε την γάτα στην αγκαλιά του Brando, ενώ κάποιοι άλλοι λένε ότι απλά την βρήκε στο studio λίγο πριν το γύρισμα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν υπήρχε ποτέ ούτε στο σενάριο αλλά ούτε στο βιβλίο του Mario Puzo (ποτέ μα ποτέ μην πάτε να προφέρετε αυτό το όνομα σε ένα 10χρονο).

WIS Article Script_06

Η σκηνή κατά την οποία ο Alex (Malcolm McDowell) και η συμμορία του εισβάλουν στο σπίτι ενός ανυποψίαστου ζευγαριού και διαπράττουν όλα αυτά που έχουν κάνει την ταινία απαγορευμένη στην Μεγάλη Βρετανία, είχε δημιουργήσει πραγματικό πονοκέφαλο στον Stanley Kubrick. Μετά από δεκάδες φορές που γυρίστηκε, γυρνάει αγανακτισμένος στον McDowell και του λέει “κάνε ότι θέλεις”, ο οποίος με τη σειρά του αποφασίζει να γδυθεί τραγουδώντας το “Singing in the Rain”. Το αποτέλεσμα εξέπληξε τον Kubrick και είναι και το τελικό που υπάρχει στην ταινία.

WIS Article Script_07

Είσαι ο Han Solo, μπορεί να μην είσαι Jedi, αλλά είσαι το next best thing. Δεν γίνεται με το που σου λέει το γκομενάκι “I love you”, να λυγίζεις, ακόμα κι αν αισθάνεσαι το ίδιο. Κάπως έτσι πρέπει να σκέφτηκε ο Harrison Ford, κατά την διάρκεια της κλασικής σκηνής λίγο πριν ο χαρακτήρας που υποδυόταν, μπει στον Ανθρακίτη. Ενώ το σενάριο του έλεγε την φράση “I love you too”, ο Ford από μόνος του αποφάσισε ότι ο Han Solo δεν θα έλεγε ποτέ κάτι τέτοιο, και αντ’ αυτού απάντησε “I know…”

WIS Article Script_08

Μια από τις κλασικότερες κινηματογραφικές σκηνές φέρει την πινελιά του πρωταγωνιστή της κι όχι του σεναριογράφου ή συγγραφέα της. Την στιγμή που ο Jack Nicholson εισβάλει στο μπάνιο με το τσεκούρι, ξεστομίζει το περίφημο “here’s Jonny” που μέχρι τότε ήταν ατάκα από μια τηλεοπτική σειρά των 70s, και τίποτα άλλο σχετικό με την ταινία. Μάλλον εκείνη τη στιγμή ζώντας την παράνοια του Jack Torrance που υποδυόταν σκέφτηκε ότι μια άκυρη ατάκα σαν αυτή ταίριαζε στον εκτός εαυτού χαρακτήρα του.

WIS Article Script_09

Αν σου πει κάποιος γι’ αυτή την ταινία σίγουρα από τις πρώτες σκηνές που θα σκεφτείς θα είναι αυτή που ο Indy (Harrison Ford) πέφτει πάνω σε έναν μεγαλόσωμο Μαροκινό, ο οποίος κάνοντας μια φανταχτερή επίδειξη της ικανότητάς του με τη σπάθα, αντί για μια γεμάτη αγωνία μονομαχία, εισπράττει απλώς μια σφαίρα από το περίστροφο του αρχαιολόγου. Η τελική σκηνή όμως δεν ήταν το αποτέλεσμα του χιούμορ που διέκρινε τους δημιουργούς, καθώς το σενάριο έγραφε για μια μάχη σώμα με σώμα. Μια τροφική δηλητηρίαση της προηγούμενης μέρας όμως δεν επέτρεπε στον Harrison Ford να κάνει πολλά ακροβατικά, οδηγώντας τους δημιουργούς στο να γυρίσουν μια από τις χαρακτηριστικότερες σκηνές της σειράς ταινιών του ήρωα.

WIS Article Script_10

Παραδέξου το. Έχει έρθει κάποια στιγμή στη ζωή σου που έχεις κοιταχτεί στον καθρέφτη και όλο μαγκιά και τσαμπουκά έχεις πει “You talkin’ to me”. Μια από τις πιο αναγνωρίσιμες κινηματογραφικές στιγμές όπως αυτή όμως, δεν υπήρξε ποτέ στο σενάριο, καθώς το μόνο που υπήρχε γραπτώς ήταν ένα απλό απλούστατο “ο Travis μιλάει στον εαυτό του στον καθρέφτη”. Αυτό και έκανε λοιπόν ο Robert De Niro χαρίζοντάς μας μια από τις κλασικότερες σκηνές που έχει δει η έβδομη τέχνη.


 

Το cinema “is a process” όπως θα έλεγε και ο Billy Crystal στο Analyze That, και μέσα από την διαδικασία που γυρίζονται οι ταινίες πάντα θα υπάρχει χώρος για τυχαίους ή εσκεμμένους αυτοσχεδιασμούς, πολλούς από τους οποίους κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μάθουμε και ποτέ. Στην τελική, όποιος κι είναι ο τρόπος που ένα έργο έχει καταλήξει στις οθόνες μας, το αποτέλεσμα είναι αυτό που μετράει.

Share Button
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
WhatISaw Team

Author: WhatISaw Team

Αυτό που μόλις διαβάσατε είναι απόρροια συλλογικής εργασίας των μελών της συντακτικής ομάδας… Ενωμένοι ποτέ νικημένοι ή ο ένας χειρότερος από τον άλλον. Εσείς αποφασίζετε.

Share This Post On